Skip to: 2022 in vogelvlucht

Socialrun website

Wat doe je als je met z’n allen uit een crisis komt en er eigenlijk nog meer in rolt? Dat is de vraag die we ons nu aan het einde van 2022 met terugwerkende kracht stellen.
Graag nemen we je even mee om in vogelvlucht terug te blikken op afgelopen jaar.

 

Maatschappelijk herstel

Het jaar begon met ‘maatschappelijke herstel’ na corona. Alles werd weer mogelijk, al wisten we soms niet meer hoe we dat moesten vormgeven.
Voor de Socialrun zat dat al in hoe gaan we teams werven in een toch nog onzeker toekomst? Ook werd al snel duidelijk dat door de coronacrisis er een andere crisis voor de deur stond. De mentale gevolgen werden steeds meer zichtbaar en gedurende het jaar werd ook duidelijk dat we eigenlijk geen idee hebben over de omvang van deze crisis waar we in beland zijn. De jeugd die blijft een punt van aandacht, evenals de arbeidsmarkt en ook de zorg vraagt een hoop zorg. Zelden was de inzet van iedereen zo hard nodig en zelden sloten we zoveel mensen buiten of vielen mensen uit.

Veel organisaties om ons heen hebben afgelopen jaar hard geknokt om weer op het niveau van drie jaar geleden te komen, wij hebben, met de inzet van ons geweldig en gegroeide team, het voor elkaar gekregen te groeien op verschillende vlakken.

 

FFHELEMAALRUK

Met de #FFHELEMAALRUK week hebben we meer kleine acties gehad en zijn we voor een grotere groep mensen, vooral jongeren, zichtbaar geweest. Opvallend dit jaar was dat veel volwassenen aangaven dat ze zo blij waren dat er eindelijk hardop gezegd wordt dat het ook af en toe helemaal ruk mag zijn. Dit is niet de doelgroep die we wilde bereiken, maar dit geeft wel een breder beeld van hoe fijn mensen vinden dat er ook een ander geluid mag zijn.

King of the Caribbean

Dit jaar hebben we ook onze entree gemaakt op onze bijzondere gemeente Bonaire. Hier hebben we, samen met lokale organisaties, King of the Caribbean georganiseerd. Een windsurf evenement met als doel aandacht te vragen voor vrouwen die te maken hebben gehad met huiselijk geweld en jongeren die zijn uitgevallen op school. Het is een bijzonder evenement geweest in vele opzichten.

                  

Inclusieweek

Voor de tweede keer was de Inclusieweek een event op onze agenda. Door veel wisselingen met vrijwilligers op het kantoor hebben we hier niet de aandacht aan kunnen geven die we zouden willen. Toch kregen we van vanuit het hele land berichten over vele acties die er op heel veel verschillende plaatsen waren opgezet, geweldig!

Team TV De Thuiswedstrijd doet een foute trainingspakken run in de Inclusieweek

De Socialrun

En toen kwam dé Socialrun met een recordaantal van 41 teams gingen we van start.
Na een lange periode van droogte en mooi weer ging dat dit weekend omslaan. Gedurende de start hebben we het nog aardig droog weten te houden, maar tijdens de run was dat wel anders. Flinke buien en behoorlijke wind volgden elkaar in snel tempo op.
Toch mocht dat de pret niet drukken.

 

Mooie doorlopen en doorkomsten

Er waren meer doorlopen en doorkomsten dit jaar. Deze werden goed bezocht en waren groots georganiseerd.
De eerste was bij sportwinkel PK Running waarna we doorgingen naar diverse GGZ-instellingen.
Bij Pro Persona was er muziek, eten en genoeg fleecedekens voor iedereen. Vervolgens was het wederom groot feest bij Vincent van Gogh GGZ in Venray, waar net als vorig jaar worstenbroodjes, vlaai en drinken genoeg was.

De doorloop in Dodewaard bij PK Runningshop

Midden in de nacht zorgden de Cafeïne Dealers bij GGzE ervoor dat iedereen iets warms kreeg. Bij GGZ Breburg in Tilburg, werd er heel vroeg in de ochtend, onder andere door de Raad van Bestuur, voor ieder team een ontbijt uitgereikt. Tenzinger zorgde in België voor een swingende muzikale doorloop.
Bij Emergis in Kloetinge waren er dit jaar mosselen én verse friet bij ontvangst. En Altrecht stelde in Zeist hun terrein beschikbaar, zodat sommige teams nog even konden rusten voordat ze de finish over zouden komen.

 

Het cadeautje dat we kregen van de stormvloedkering deed z’n naam eer aan, want een stormvloed was het.
Helaas hebben we hier de teams de route af moeten halen, omdat het te onveilig was. Gedurende de hele finish is het niet droog geweest en dat maakte dat we met het festival niet zo konden uitpakken als dat we gepland hadden. Het feestje voor de teams was er gelukkig niet minder om.

 

 

In 2023 gaan we er vanuit dat de zon hoe dan ook schijnt. Inmiddels zijn er al 22 teams ingeschreven en zijn de voorbereidingen alweer in volle gang.
Inschrijven met €100,- korting kan nog tot 1 januari 2023. 

€125.000 opgehaald

Het bedrag dat er is opgehaald, voor subsidieprojecten en side projecten Socialrun, evenaart het record van honderdvijfentwintig duizend euro. Op dit moment is de commissie bezig om te bepalen welke aangevraagde projecten subsidie gaan krijgen, eind januari horen we welke projecten dit gaan zijn.

 

Het team van House in Motion begin dit jaar

House in Motion

Dit jaar is het project HIM toegevoegd aan de lijst activiteiten van stichting Socialrun. HIM staat voor House in Motion en heeft als doel mensen in beweging te krijgen door het aanbieden van laagdrempelige online sportactiviteiten. Het is een gezamenlijk project met het UMCU.
Met HIM willen we nog meer mensen meekrijgen in onze beweging.

 

 

De ZetJeKerstboomBuiten actie hebben dit jaar niet ingezet, in plaats daarvan hebben de deuren van het kantoor open gezet op eerste kerstdag en hebben we er met elkaar een gezellige middag en avond van gemaakt.
Naast alle evenementen en activiteiten hebben er ook nog vele andere dingen plaatsgevonden.

En dit moest allemaal worden verhuisd

Verhuisd

We zijn vorige maand verhuisd. Van de Stadstuin zijn we overgegaan naar Kanaalweg 84A in Utrecht.De oude locatie staat op de nominatie gesloopt te worden dus er moest iets nieuws komen. Het was een flinke klus, maar ook dit hebben we met z’n allen geklaard.

Eén van onze nieuwe kantoren aan de Kanaalweg

 

 

Onze mensen

Linda en Renée hebben beide de sprong aangedurfd volledig te gaan voor de Socialrun en de Zaek (een stichting die is voortgekomen uit het gedachtegoed van Socialrun) en zijn zodoende fulltime aan de slag op het kantoor.
Veel van de tijd doen ze nog op vrijwillige basis en we gaan er voor dit in het komende kalenderjaar te veranderen. Ook Bas, onze grafisch vormgever, is met ons meeverhuisd en heeft zijn plek binnen ons kantoor.

 

Helaas kon Nienke door privéomstandigheden vanaf oktober veel minder op kantoor zijn. Dit was een groot gemis wat we, zo goed en zo kwaad als het kon, met z’n allen hebben opgevangen. Gelukkig gaat het steeds weer iets beter en hopen we haar volgend jaar weer volledig in ons team mee te kunnen laten draaien.

Jan heeft in zijn agenda structureel ruimte gemaakt om de Socialrun te helpen met het werven van sponsoren.
Kortom we hebben nog veel te doen maar ook stappen gezet.

Komend jaar willen we weer een slag slaan in onze missie om te komen tot een inclusieve maatschappij.

Dankbaar

We willen afsluiten met een diepe buiging voor onze vrijwilligers. Zonder hun onvoorwaardelijke inzet, steun en geloof kan stichting Socialrun niet bestaan.
Zij maken #MEEDOENISWINNEN tot een tastbaar begrip.

We houden van jullie en DANK!

Frank Bonekamp & Nienke Bouwman

Een mooi team zijn we! Op deze foto een deel van alle vrijwilligers

 


 

 

 

 

Back To Top