Main content

Man Made

Stichting SCHERP maakt documentaires, campagnes en organiseert evenementenover maatschappelijke thema’s rondom jongeren in Nederland tussen de 15 & 25 jaar. Hiermee hoopt zij psychische problemen bij deze doelgroep te kunnen voorkomen, bespreekbaarheid over deze onderwerpen te bevorderen en te normaliseren

 Het eerstvolgende project van de stichting is het maken van een documentaire over de mannencultuur. Hierin staat de mentale gezondheid van de jonge Nederlandse man centraal.

Dit is belangrijk omdat mannen vaak overgeslagen worden als het om mentale gezondheid gaat.

Als man ‘heb je het ten slotte niet over je emoties’, en daarnaast ‘moet je gewoon wat ballen groeien als dingen tegenzitten’.

In de documentaire ‘Man Made’ gaat Stichting SCHERP juist met mannen in gesprek over hun mentale gezondheid, zowel vanuit een wetenschappelijke als vanuit een ervaringsdeskundige hoek. Echter, doet stichting SCHERP dit wel op een manier die bij mannen past door gebruik te maken van humor, een hoog feiten gehalte en door gebruik te maken van mannelijke interesses zoals voetbal en het laten ontploffen van een auto. Door deze ‘leuke’ thema’s met ‘zware’ thema’s (psychische gezondheid) te combineren, hoopt Stichting SCHERP met ‘Man Made’ deze onderwerpen onder jonge mannen bespreekbaar te maken en hen aan te moedigen en te inspireren om hierover.

Stichting SCHERP heeft in 2016/2017 eerder een aanvraag toegekend gekregen bij de Socialrun, destijds nog onder de naam ‘To my loved ones’. Deze aanvraag was bedoeld voor de aankleding van het evenement ‘Stress to Impress’, waarbij een gelijknamige documentaire in première ging. Tijdens dit evenement waren uiteindelijk 600 jongeren aanwezig: Terugblik

Projectnaam: Man Made

Website: https://stichtingscherp.nl