Main content

Er komt wat regelwerk bij kijken om een team op te zetten voor de Socialrun. Om je op weg te helpen publiceren we in de komende periode handleidingen, overzichten, draaiboeken en tips. Doe er je voordeel mee. Want de Socialrun is een evenement dat je niet wil missen. Meedoen is winnen!

Een Socialrun-team bestaat uit tenminste 24 personen:

  • 1 teamcaptain
  • 8 sportieve hardlopers (en ja, trainen is wél nodig)
  • 4 fietsers
  • 2 sub-teamcaptains
  • 2 koks (zij moeten minstens grote hoeveelheden pasta kunnen koken)
  • 1 of 2 fysiotherapeuten (sportmasseurs kan ook)
  • 5 chauffeurs en/of ondersteuning
  • (Iemand met een EHBO diploma is erg handig!)
  • Sommige functies lenen zich ook voor een dubbel rol, zo kan een camperchauffeur bijv ook koken.

Verder heb je nodig:

  • 2 campers óf vaste rustplekken & vervoer
  • 2 personenbusjes
  • 4 fietsen
  • Verlichte veiligheidskleding
  • Eten/drinken
  • Massagetafel
  • Eventueel een aggregator
  • Kookstel
  • Navigatie

Daarnaast heb je onderweg nodig:

  • Ongeveer 5-7 basiskampen op of dichtbij de route waar geslapen en bij voorkeur ook gedoucht kan worden
  • Een back-up of reservelijst van mensen die je kunt optrommelen als er onverhoeds een teamlid afvalt.

Show me the money

Meedoen aan de Socialrun kost geld. Inschrijfgeld voor de editie van 2019 kost €1050.
Daarnaast zijn alle teams selfsupporting, wat wil zeggen dat elk team verantwoordelijk is voor zijn eigen voeding, campers, busjes, slaapplekken, etc. Als team moet je dus zelf aan de bak. Teams die al (meermalen) mee hebben gedaan, vertellen ons dat het budget varieert van €2000 tot €3500.

Een en ander is afhankelijk van je netwerk en je mogelijkheden om gratis of tegen gereduceerd tarief dingen voor elkaar te krijgen. Als je als organisatie mee doet kun je de Raad van Bestuur lief aankijken en er zijn genoeg leveranciers welwillend. De ‘vriendenteams’ die mee doen aan de run zijn op een andere manier creatief. Zij kijken bijvoorbeeld even lief naar de plaatselijke supermarkt. De Lidl wil nog wel eens groente en fruit sponsoren, en de AH doneert in Utrecht ook dit jaar weer aan een van de teams. En wees niet verlegen en spreek ook je netwerk aan. Zo is de huur van een camper een hoge kostenpost, handig als je die een weekend kan lenen! Inspiratie volgt nog via de sociale media, maar een beetje creatief denken kan geen kwaad.

Je wilt natuurlijk iedereen enthousiast maken over jouw prestatie. Dus je vertelt wat je doet. Mensen vinden het leuk om je te steunen en dat kan. Ze kunnen kilometers adopteren. Wij besteden 100% van dat geld aan kleinschalige projecten die openheid over psychische aandoeningen stimuleren.